Standard organizacyjny teleporady w ramach udzielanych świadczeń Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Warszawa – Ursynów.
Użyte określenia poniżej oznaczają:
- osoba udzielająca teleporady – lekarz, pielęgniarka lub położna, którzy udzielają świadczeń u świadczeniodawcy POZ;
- świadczeniodawca POZ – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Warszawa Ursynów (SPZOZ Warszawa Ursynów);
- teleporada – świadczenie zdrowotne udzielane na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
W ramach podstawowej opieki zdrowotnej w SPZOZ Warszawa – Ursynów świadczone są usługi zdrowotne w bezpośrednim kontakcie z pacjentem oraz zdalnej (teleporady).
Standard organizacyjny teleporady:
- Teleporada udzielana jest w formie rozmowy telefonicznej.
- Istnieje możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, w przypadku gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady – okoliczność ta powinna być ustalana w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
- Termin teleporady umawiany jest przez Pacjenta telefonicznie bądź osobiście w rejestracji danej placówki, w której będzie udzielana teleporada. Numery telefonów pod którymi można ustalić termin teleporady dostępne są na stronie internetowej świadczeniodawcy – www.zozursynow.pl
- W celu udzielenia teleporady lekarz POZ dzwoni do pacjenta w dniu i o godzinie wcześniej umówionej przez Pacjenta (w związku dużą ilością udzielanych świadczeń margines czasowy względem umówionego terminu wynosi +/- 60 min). Teleporada zostaje anulowana w przypadku trzech nieudanych prób kontaktu podjętych w odstępie nie krótszym niż 5 minut przez osobę udzielającą teleporady.
- Osoba udzielająca teleporady przystępuje do jej realizacji po wcześniejszym potwierdzeniu tożsamości Pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej i/lub deklaracji wyboru POZ Pacjenta.
- W przypadku konieczności udzielenia porady lekarskiej w bezpośrednim kontakcie z lekarzem, ustalany jest termin wizyty Pacjenta w przychodni (dzień i godzina). Pacjent jest bezpośrednio informowany przez lekarza o ustalonym terminie wizyty lub za pomocą SMS z rejestracji poradni.
- W trakcie teleporady Pacjent ma możliwość uzyskania:
- e-Recepty,
- e-Skierowania,
- e-Zla (elektronicznego zwolnienia lekarskiego),
- e-Zlecenia na wyroby medyczne,
- skierowania na badania laboratoryjne i obrazowe.
- Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem obejmując świadczenia udzielane:
– w przypadku gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń:
– o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2021 r. poz. 790, z późn. zm.) oraz art. 15b ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 551, 583 i 830),
– związanych z wydaniem zaświadczenia,
– podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej,
– w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
– w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
– dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego
– z wyłączeniem świadczeń, o których mowa w części II ust. 2 pkt 1 lit. b oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2022 r. poz. 382 i 383),
- Sposób realizacji e-Recepty.
e-Recepta wystawiana jest podczas udzielania świadczenia w trybie stacjonarnym lub teleporady. Do każdej wystawionej e-recepty generowany jest 4-cyfrowy kod dostępu umożliwiający zrealizowanie e-recepty w aptece. Pacjent może otrzymać kod dostępu na wydruku, w wiadomości sms, lub pocztą elektroniczną. Informacje o wystawionej recepcie z kodem dostępu widoczne są w Portalu Pacjenta dostępnym pod adresem internetowym: euslugi.zozursynow.pl, oraz w portalu IKP (Internetowe Konto Pacjenta) dostępnym pod adresem: pacjent.gov.pl Pacjent może złożyć zamówienie na receptę poprzez osobiste stawienie się w placówce, telefonicznie, bądź wysłaniem zamówienia przez Portal Pacjenta w zakładce „Recepty” dostępnym pod adresem internetowym: euslugi.zozursynow.pl
- Sposób realizacji e-skierowania.
e-Skierowanie wystawiane jest podczas udzielania świadczenia w trybie stacjonarnym lub teleporady. Do każdego e-skierowania generowany jest 4-cyfrowy kod dostępu. Na konsultację do lekarza specjalisty lub badanie możesz się zapisać:
- telefonicznie, podając kod e-skierowania oraz PESEL
- osobiście – wówczas pokazujesz w rejestracji:
- e-mail z informacją o skierowaniu lub SMS z kodem, aby przychodnia mogła go zeskanować, i podajesz swój PESEL
- e-skierowanie w aplikacji mojeIKP.
Skierowanie może być zrealizowane na terenie całego kraju. Informacje o wystawionym e-Skierowaniu z kodem dostępu widoczne są w Portalu Pacjenta dostępnym pod adresem internetowym: euslugi.zozursynow.pl w zakładce „Dokumentacja”, oraz w portalu IKP (Internetowe Konto Pacjenta) dostępnym pod adresem: pacjent.gov.pl
- Sposób realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne.
e-Zlecenie wystawiane jest podczas udzielania świadczenia w trybie stacjonarnym lub teleporady. Do każdego e-Zlecenia generowany jest numer zlecenia, który uprawnia do zrealizowania tego zlecenia w dowolnie wybranej placówce aptecznej lub w sklepie medycznym.
- Sposób realizacji zlecenia badań dodatkowych w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych.
Zlecenie badań laboratoryjnych lub obrazowych następuje podczas wizyty
w trybie stacjonarnym lub teleporady. W przypadku zlecenia do laboratorium pacjent zgłasza się do punktu pobrań w dowolnej placówce Zakładu. W przypadku zlecenia badań obrazowych, pacjent zgłasza się do rejestracji w zależności od rodzaju:
– RTG – pacjent w rejestracji stawia się osobiście, badania wykonywane są na bieżąco,
– USG – pacjent zgłasza się do rejestracji osobiście lub telefonicznie i ustala termin wykonania badania,
– TK – pacjent zgłasza się do rejestracji osobiście lub telefonicznie i ustala termin wykonania badania.
- Możliwości założenia przez pacjenta konta w Portalu Pacjenta w SPZOZ Warszawa-Ursynów.
Portal Pacjenta został stworzony, by ułatwić i usprawnić proces kontaktu Pacjenta z naszą placówką medyczną. Portal Pacjenta dostępny jest pod adresem: euslugi.zozursynow.pl
W celu założenia konta na Portalu Pacjenta należy wejść w opcję „Utwórz nowe konto”, podać pesel oraz adres e-mail, na który wysłany zostanie link aktywacyjny umożliwiający dalszą rejestrację. Po kliknięciu w link, pacjent zostanie przeniesiony do formularza na portalu pacjenta gdzie należy uzupełnić pozostałe dane i postępować według wyświetlanych komunikatów.
W sytuacji, gdy pacjent jest już pacjentem Zakładu i znajduje się w bazie danych, aktywacja konta następuje po osobistym stawieniu się pacjenta w dowolnej rejestracji przychodni i potwierdzeniu danych osobowych.
- Możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
Internetowe Konta Pacjenta dostępne jest pod adresem: pacjent.gov.pl.
Internetowe Konto Pacjenta udostępnia informacje o przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty
w przychodni lub poradni. Poprzez IKP pacjent może:
- otrzymać e-receptę SMS-em lub e-mailem — wystarczy, że poda swój numer telefonu lub adres e-mail
- wykupić leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji
- udostępnić bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków
- ma dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia
- odebrać kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem)
- odebrać e-skierowanie
- sprawdzić wynik testu na koronawirusa
- złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
Logowanie do IKP następuje poprzez profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). Można też zalogować się przez bank PKO BP, jeśli pacjent posiada konto internetowe iPKO lub Inteligo.
Więcej informacji na stronie: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta.
Warszawa, 26.10.2022 r.